Rudolf Steiner bygger sin pædagogik til livets første syvårsperiode på begreberne: sansning, rytme og efterligning.
Det lille barn er et sansende væsen, som vi skal værne om - og være den trygge base for.
Barnet oplever, erfarer og lærer gennem sansning af hverdagen:
Det lille barn er et rytmisk væsen. Barnet trives bedst, hvis der er faste rytmer i hverdagen:
Barnet stimuleres gennem den rytmiske hverdag. Barnet ser og oplever voksne, der arbejder med meningsfyldte opgaver – voksne der er nærværende i årstidens sange og sanglege.
Voksne der i den gentagende rytme videregiver ro, genkendelighed og dermed tryghed til barnet.
Det lille barn er et efterlignende væsen. Ifølge Rudolf Steiner lærer barnet primært gennem efterligning – at gå og tale, at tilegne sig færdigheder, at udforske og forstå omgivelserne.
Gennem legen efterligner barnet de voksnes håndtering af hverdagens opgaver og udfordringer: